CKD

Z Centrum Informatiky
Přejít na: navigace, hledání

Proč se mění e-mailový systém ?

Současný e-mailový systém je založený na poštovním serveru Mercury pro Novell Netware. Jená se o jednoduchý a spolehlevý systém, který je však již mnoho let nevyvíjen. Jeho zásadním problémem je, že podporuje pouze protokol POP3 a nepodporuje protokol IMAP. Tím je zásadně mezena možnost plnohodnotné práce s poštou mimo LAN. Rovněž je tím znemožněno použití plnohodnotného webového rozhraní. Tento nedostatek nabývá na významu se stále rostoucí dostupností internetového připojení, kdy je požadavek uživatelů na plnohodnotnou práci s e-mailem z domova. Tento požadavek lze se stávajícím systémem řešit je za cenu určitých kompromisů.

Proč se e-mailový systém mění zrovna teď ?

Na konci roku 2006 proběhla realizace projektu „Jednotná správa identit“, jejíž cílem bylo vybudovat jednotný adresářový systém pro integraci jednotlivých informačních systému a síťových služeb. V rámci tohoto projektu vznikla paralelní struktura síťových účtů – tedy každý současný uživatel má nyní dva síťové účty. Tato situace nabízí možnost postupného přechodu k jinému poštovnímu systému, který bude pracovat právě nad uvedenou paralelní strukturou síťových účtů.

Jak ovlivní přechod běžnou práci s elektronickou poštou?

Zvolený postupný přechod uživatelů na nový systém umožní každému uživateli zvolit pro sebe nejpříhodnější termín přechodu na nový účet. To také umožní rozložit zátěž na pracovníky, kteří mají na starost podporu uživatelů. Proto věříme, že přechod nepřinese žádné omezení uživatelů při používání elektronické pošty.

Změní se nějak e-mailová adresa ?

Nové e-mailové adresy zaměstnanců mají tvar

jmeno.prijmeni@ujep.cz

tedy například

bretislav.novacek@ujep.cz

Případné konflikty adres (při shodě jména a příjmení u dvou uživatelů) bude řešen individuálně.

Jak to bude s fungováním součaných adres ?

V průběhu přechodu uživatelů bude zajištěno posílání e-mailů ze současných adres do obou schránek. Po přechodu uživatele na novou schránku bude zajištěno směrování pošty ze staré adresy do nové schránky. Toto směrování může mít neomezeně dlouhé trvání.

Proč byl zvolen právě systém Novell Groupwise ?

Při výběru nového e-mailového systému byla dána přednost GW pro následující výhody

  • provázanost s prostředím Novell Netware, které bylo použito pro tvorbu adresářových služeb.
  • propracovaný nativní klient s možností připojení i mimo LAN
  • plnohodnotné webové rozhraní
  • pokročilé groupwareové funkce

Používám soukromou e-mailovou schránku na Seznamu a nechávám si tam posílat kopie univerzitní pošty. Bude to fungovat i nadále?

Systém tak lze nastavit, ale nedomníváme se, že by to bylo vhodné řešení. Vzhledem k možnosti používat přístup k univerzitní poště odkudkoli , doporučujeme používat přímou práci s univerzitní e-mailovou schránkou, ať již prostřednictvím klienta nebo webového rozhraní. Jen takový způsob práce dovolí plně využít možnosti systému jako jsou centrální adresář, práce s kalendářem, používání rozesílacích seznamů, přístup pro zástupce atd.

Jak si převedu starou poštu do nového systému ?

Obecným postupem je připojení nového systému stávajícím klientem jak IMAP server a přesun staré pošty do nového systému. Klient GW dále nabízí možnost přímého importu dat z programu Outlook Express.

Má nová schránka nějaký limit na množství uložených dopisů ?

Ano, schránka je omezena. Současný limit je nastaven na 200 MB. Při dosažení 80% zaplnění schránky je uživatel informován, při dosažení celkového limitu nelze již odesílat novou poštu. Pokud uživatel nechce mazat starou poštu, může si založit archív na lokální disku a velmi snadno pak starou poštu archivovat. Informace o zaplnění schránky se u klienta zobrazují ve stavovém řádku na spodním okraji, u webového klienta je ti ukazatel v pravé horní části.

Jak nastavím třídění spamu ?

Systém obsahuje vlastní nástroje a postupy na boj se spamem, ale vzhledem k centrální detekci a označování spamu je dostačující vytřídění takto označených dopisů. K tomu si vytvořte zvláštní složku a jednoduché pravidlo, které bude označené dopisy do této složky přesouvat. Poté stačí periodicky ověřovat, zda se v této složce nebjeví omylem označený dopis a obsah složky smazat. Lze také nastavit okamžité mazání označených dopisů, ale vzhledem k možnosti chybného označení, nepovažujeme tuto možnost za ideální.

Lze nastavit upozornění při přijetí e-mailu ?

Součástí klienta je i správce upozornění, který v pravidelných intervalech kontroluje schránku a informuje o došlých zprávách. Lze ho spouštět buď ručně nebo nastavit jeho spouštění při spuštění počítače nebo klienta.

V seznamu dopisů mi chybí některé informace. Lze pole seznamu upravit ?

Zobrazovaná pole a jejich pořadí lze lehce měnit. Pokud chcete udělat dočasnou změnu, klikněte pravím tlačítkem myši na prázdné záhlaví vedle posledního sloupce a vyberte požadovane pole (pokud není v seznamu vybraných polí, použijte poslední volbu k zobrazení všech polí).Takto upravený seznam je zobrazen až do uzavření klienta. Pokud chcete seznam změnit natrvalo, změňte ho ve vlastnostech složky. Pro každou složku tak lze nastavit jiné zobrazení či rozvržení polí.

Vadí mi, že se pošta hned po přechodu na položku v seznamu označí jako čtená. Lze toto chování nějak změnit ?

Bohužel, klient neumožňuje nastavit časovou prodlevu pro označení pošty jako čtené ani zrušit toto označování. Jedinou možností je zrušit zobrazení náhledu mailu. Pak je nutné otvírat e-mail dvojklikem (otevře se v novém okně), ale jako přečtené se označí jen takto otevřené dopisy.

Při kliknutí na e-mailovou adresu na webové stránce se mi neotevře nový mail v GW klientovi. Lze to nějak nastavit?

Nastavení GW jako defaultníko e-mailového klienta by se mělo nastavit při instalaci klienta. Pokud toto nastavení nefunguje nebo bylo něčím porušeno, použijte k jeho obnově následující aplikaci mltoins.exe.