Uvod: Porovnání verzí

Z Centrum Informatiky
Přejít na: navigace, hledání
Bez shrnutí editace
Bez shrnutí editace
 
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
== Důvody změny ==
Současný systém elektronické pošty založený na serverech Mercury neumožňují uspokojení některých nově vznikajících potřeb.
Klíčové se jeví základní dva problémy:
# Nemožnost plnohodnotného přístupu k poště mimo LAN UJEP
# Problémy klienta Pegasus Mail se stále více pouužívaným unikodem(CP UTF-8)
Vzhledem k tomu, že stávající servery Mercury.NLM se již několik let nevyvíjejí, není možnost zdokonalit starý systém a bylo nutné přistoupit k implementaci systému nového.
Výběr nového poštovního systému bezprostředně souvisel s realizací projektu "Jednotná správa identit v síti UJEP", který vytvořil prostředí umožňující postupný přechod uživatelů na nový systém. Nakonec byl vybrán systém GroupWise od firmy Novell.
== Základní informace ==
== Základní informace ==


V rámci již zmíněného projektu je každému zaměstnanci automaticky vytvářeno uživatelské konto. S tímto kontem je automaticky spojena e-mailová schránka systému GroupWise.
Každému zaměstnanci automaticky vytvářeno uživatelské konto. K tomuto kontu lze vytvořit e-mailovou schránku v systému GroupWise.
Konstrukce adresy je typicky  
Konstrukce adresy je typicky  


Řádka 29: Řádka 21:


Přístup je možný  
Přístup je možný  
# prostřednictvím klienta (Windows aplikace), přístup je možný i z počítače mimo lokální síť - podmínkou je jen plnohodnotné připojení k internetu a naistalovaný klient
# prostřednictvím klienta (Windows aplikace), přístup je možný i z počítače mimo lokální síť - podmínkou je jen plnohodnotné připojení k internetu a nainstalovaný klient
# prostřednictvím plnohodnotného webového přístupu. Tento přístup umožňuje využívání všech základních funkcí systému, podmínkou je pouze připojení k internetu a webový prohlížeč
# prostřednictvím plnohodnotného webového přístupu. Tento přístup umožňuje využívání všech základních funkcí systému, podmínkou je pouze připojení k internetu a webový prohlížeč
# prostřednictvím obecného SMTP/IMAP klienta, detaily nastavení jsou na [[Konfigurace_obecného_SMTP/IMAP/POP3_klienta]]


Odkaz na webové rozhraní naleznete na adrese
http://gw.ujep.cz
Na stejné stránce je i odkaz na webové rozhraní pro změnu hesla a další informace pro uživatele systému.


== Postup při přechodu ==
'''Webové rozhraní''' naleznete na adrese


Po dohodě s uživatelem se ne jeho počítač nainstaluje klient, uživatel si nastaví heslo pro přístup.
https://gwa.ujep.cz
Z jeho stávající schránky se nastaví přeposílávání pošty do nové schránky.
Toto přeposílávání může být nejprve formou kopií (každý dopis na starou adresu je paralelně doručen do staré i nové schránky, pak je možné změnit na prosté přepolsílávání - do staré schránky už maily nechodí - všechny dopisy (na starou i novou adresu) jsou doručovány pouze do schránky systému Groupwise.
Obsah staré schránky (Pegasus Mail) zůstává pak uživateli k dispozici, případně je možné aktualní zprávy a kontakty převést do nového systému. To platí i pro případné POP3 klienty (např. Outlook Express) používané pro přístup ke staré schránce.

Aktuální verze z 26. 3. 2024, 12:14

Základní informace

Každému zaměstnanci automaticky vytvářeno uživatelské konto. K tomuto kontu lze vytvořit e-mailovou schránku v systému GroupWise. Konstrukce adresy je typicky

jmeno.prijmeni@ujep.cz

např. pro Nováka Františka by to bylo frantisek.novak@ujep.cz

V případě duplicity (shoda jména i příjmení) bude vytvořena jiná adresa po dohodě s konkrétním uživatelem.

Přihlašovací jméno do systému je typicky

prijmeni+prvni písmeno ze jména - tedy např. pro Nováka Františka by to bylo novakf

V případě shody jsou další konta doplněna číslem

takže v případě výskytu Nováka Ferdinanda bude mít tento přihlašovací jméno novakf1

Možnosti přístupu ke schránce

Přístup je možný

  1. prostřednictvím klienta (Windows aplikace), přístup je možný i z počítače mimo lokální síť - podmínkou je jen plnohodnotné připojení k internetu a nainstalovaný klient
  2. prostřednictvím plnohodnotného webového přístupu. Tento přístup umožňuje využívání všech základních funkcí systému, podmínkou je pouze připojení k internetu a webový prohlížeč
  3. prostřednictvím obecného SMTP/IMAP klienta, detaily nastavení jsou na Konfigurace_obecného_SMTP/IMAP/POP3_klienta


Webové rozhraní naleznete na adrese

https://gwa.ujep.cz