MFA - řešení problémů: Porovnání verzí

Z Centrum Informatiky
Přejít na: navigace, hledání
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 34: Řádka 34:
Dle obrázku se odstraní v MFA administraci všechny tokeny '''PC work XX'''. Ve Windows jen ty s názvem '''ujep.cz'''.
Dle obrázku se odstraní v MFA administraci všechny tokeny '''PC work XX'''. Ve Windows jen ty s názvem '''ujep.cz'''.
[[Soubor:Ckd2.png|střed|1010x1010pixelů]]
[[Soubor:Ckd2.png|střed|1010x1010pixelů]]
=== 3. Nelze přidat webauthn token na mobilním telefonu ===
=== 3. Nelze přidat webauthn token na mobilním telefonu ===


Řádka 39: Řádka 41:
Při vytváření tokenu webauthn na telefonu se nepodaří dokončit proces přidávání tokenu.
Při vytváření tokenu webauthn na telefonu se nepodaří dokončit proces přidávání tokenu.
===== ''<u>Příčina:</u>'' =====
===== ''<u>Příčina:</u>'' =====
Starší verze operačních systému nepodporuje authentifikaci např. pomocí otisku, pinu, hesla, gesta.  
Starší verze operačnícho systému nepodporuje oveření např. pomocí otisku, pinu, hesla, gesta.  


===== ''<u>Náprava:</u>'' =====
===== ''<u>Náprava:</u>'' =====
Bohužel je nutné použít jinou metodu - např. používání časově omezeného klíče - TOTP.
Bohužel je nutné použít jinou metodu - např. používání časově omezeného klíče - TOTP.
=== 4. Nelze dokončit registraci TOTP - časová synchronizace ===
Při vytváření TOTP tokenu se nepodaří dokončit poslední krok po zaregistrování tokenu - oveření zadáním jednorázového kódu.
[[Soubor:Web mfa6a.png|821x821bod]]
===== ''<u>Příčina:</u>'' =====
Není nastavená časová synchronizace operačního systému, nebo nefunguje správně. Zkrátka čas v počítači bude např. o 5 minut jiný, než čas ve Vašem mobilním telefonu.
===== ''<u>Náprava:</u>'' =====
Oveřit si dostupnost serveru pro časovou synchronizaci, popř. nainstalovat a nakonfigurovat službu časové synchronizace (NTP).

Aktuální verze z 2. 12. 2025, 11:04

1. Klíč webauthn neuložen do Windows

Popis:

V jednom prohlížeči se uživatel ověří přes nastavený token webauthn (Windows hello), v jiném ne. V druhém prohlížeči se zobrazuje jen možnost ověření přes USB klíč.

Ckd1.png
Příčina:

V prohlížeči chrome, kde byl uživatel přihlášený ve svém google účtu, bylo uživateli nabídnuto uložení webauth klíče do úložiště Správce hesel Google. Místo uložení do Windows, vybral uživatel tuto variantu.

Ckd3.png
Náprava:

Uživatel ve své administraci mfa.ujep.cz tento klíč smaže. Vytvoří si nový a uloží ho do Windows Hello / Toto zařízení s Windows.


2. Mnoho klíčů ve Windows

Popis:

I při nastaveném tokenu webauthn (Windows Hello) se uživateli zobrazuje jen možnost ověření přes USB klíč.

Příčina:

Uživatel při pokuseh o nastavení tokenů vytvořil mnoho podobných webauthn klíčů (např. PC work 3, PC work 4, PC work 5). Po jejich smazání ze své administrace mfa.ujep.cz mu zůstaly tyto klíče uložené v samotném operačním systému.

Při ověření OS Windows tak nabídl jeden z klíčů, ale ten se neshodoval s aktuálním, který uživatel ponechal ve své mfa administraci.

Náprava:

Uživatel na svém PC smaže webauthn klíče a vytvoří nový.

Windows bohužel neumožňuje jakékoliv rozlišení mezi stejnými klíči (datum, popis, poznámka, ...). Je tak nutné odtranit všechny klíče související s MFA na UJEP. Ve Windows jsou klíče uložené v Nastavení - Účty - Klíče.

Poté si uživatel v MFA administraci vytvoří token nový.

Dle obrázku se odstraní v MFA administraci všechny tokeny PC work XX. Ve Windows jen ty s názvem ujep.cz.

Ckd2.png


3. Nelze přidat webauthn token na mobilním telefonu

Popis:

Při vytváření tokenu webauthn na telefonu se nepodaří dokončit proces přidávání tokenu.

Příčina:

Starší verze operačnícho systému nepodporuje oveření např. pomocí otisku, pinu, hesla, gesta.

Náprava:

Bohužel je nutné použít jinou metodu - např. používání časově omezeného klíče - TOTP.


4. Nelze dokončit registraci TOTP - časová synchronizace

Při vytváření TOTP tokenu se nepodaří dokončit poslední krok po zaregistrování tokenu - oveření zadáním jednorázového kódu. Web mfa6a.png

Příčina:

Není nastavená časová synchronizace operačního systému, nebo nefunguje správně. Zkrátka čas v počítači bude např. o 5 minut jiný, než čas ve Vašem mobilním telefonu.

Náprava:

Oveřit si dostupnost serveru pro časovou synchronizaci, popř. nainstalovat a nakonfigurovat službu časové synchronizace (NTP).