Elektronický podpis
Kvalifikovaný osobní elektronický podpis (osobní ceritifikát) vydávají certifikační autority např. Česká pošta - http://www.postsignum.cz/index.php
Kvalifikovaný elektronický podpis - žádost o nový certifikát
V prohlížeči je třeba zadat adresu:
přihlásit se k účtu (Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem) stejnými přihlašovacími údaji, jako k IMISu.
Dále je třeba zvolit : „Moje certifikáty“ a zadat „+Nový certifikát“. Na další obrazovce ponechat údaj o hospodářském středisku („Centrum informatiky“). Doplnit údaje o jménu a titulech, rodném čísle. V „dalších možnostech certifikátu“ zaškrtnout volbu „ Vložit MPSV“ a příp. prodlouženou platnost certifikátu na 3 roky. Potom je třeba zadat své heslo k certifikátu a následně vytisknout či poznamenat si PUK K certifikátu. A následně žádost odeslat.
Po schválení žádosti pověřenou osobou obdržíte e-mail odeslaný z adresy eidas@cesnet.cz V tomto e-mailu bude mimo jiné uvedeno ID žádosti. S ID žádosti je třeba navštívit přepážku certifikační autority ve 2.p budovy České pošty na Masarykově ulici. Po ověření totožnosti bude vydán kvalifikovaný certifikát. O vydání tohoto certifikátu budete informováni e-mailem. Certifikát se neinstaluje, bude již naistalován. Můžete ihned podepisovat dokumenty:
Opět zadáte adresu https://remsig.cesnet.cz , přihlásíte se a zadáte volbu „Podepsat dokument“.
Kvalifikovaný elektronický podpis - virtuální token
Virtuální token umožňuje podepsání dokumentu kvalifikovaným certifikátem stejným způsobem, jako tomu je u jiných certifikátů. Umožňuje např. zvolit si místo a velikost podpisu na dokumentu.
Pro zprovoznění virtuálního tokenu je třeba v prohlížeči zadat adresu:
https://eidas.cesnet.cz/cs/members/remsig/virtualni_token#instalace_pro_windows
Zde naleznete návod pro stažení a instalaci programu pro Windows nebo macOS a návod pro podepisování PDF dokumentů.
Během instalace budete v políčku “Your personal identifier used for RemSig“ zadávat váš eduID.cz identifikátor. Formát identifikátoru je tento:
osc@ujep.cz
Např. tedy 186@ujep.cz kde 186 je osobní číslo zaměstnance.
Po dokončení instalace můžete podepisovat pdf dokumenty standardním způsobem. Tedy otevřít příslušný dokument, v záložce “Všechny nástroje“ vyhledat volbu “Použít certifikát“ a kvalifikovaným certifikátem dokument podepsat. Bude vyžadováno zadání PINu – zadáte své heslo ke kvalifikovanému certifikátu.
Elektronické podepisování dokumentů QSIGN
Pro zřízení účtu QSIGN je potřeba mít již zajištěný kvalifikovaný certifikát od https://remsig.cesnet.cz, následně kontaktujte správce jiri.kraus@ujep.cz, jiri.vrzak@ujep.cz.
Postup podepisování:
1. Přihlášení do aplikace
- Otevřete https://stag-doc.ujep.cz
- Klikněte na "Přihlásit přes SSO"
- Přihlaste se svými přihlašovacími údaji IMIS
2. Zobrazení dokumentů k podpisu
- Po přihlášení se automaticky zobrazí seznam "Nevyřízené dokumenty"
- Klikněte na tlačítko "Zobrazit" u konkrétní úlohy
3. Nastavení pozice podpisu (volitelné)
- Klikněte na "Zvolit umístění podpisu" pro vizualizaci e-podpisu v PDF
- Vyberte pozici a můžete použít "Uložit pozici pro všechny dokumenty"
- Pokud pozici nezvolíte, dokument bude podepsán bez vizualizace, pokud podpis vložíte ke kraji dokumentu může se stát, že podpis se nezobrazí, protože by přesahoval dokument.
4. Proces podepsání
- Klikněte na "Podepsat" nebo "Podepsat vše"
- Vyberte svůj certifikát HSM s časovým razítkem
- Klikněte "Podepsat"
- Přejděte na portál HSM pomocí "Přejít na HSM"
- Zadejte heslo k certifikátu
- Dokument bude automaticky podepsán
5. Po podepsání
- Podepsaný PDF je automaticky uložen do spisové služby
- Student/uchazeč jej vidí v "Nahlížení do spisu" přes IS-STAG
- Obdržíte e-mailové potvrzení o podepsání