Elektronický podpis

Z Centrum Informatiky
Přejít na: navigace, hledání

Kvalifikovaný osobní elektronický podpis (osobní ceritifikát) vydávají certifikační autority např. Česká pošta - http://www.postsignum.cz/index.php


Kvalifikovaný elektronický podpis - žádost o nový certifikát

V prohlížeči je třeba zadat adresu:

https://remsig.cesnet.cz

přihlásit se k účtu (Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem) stejnými přihlašovacími údaji, jako k IMISu.

Dále je třeba zvolit : „Moje certifikáty“ a zadat „+Nový certifikát“. Na další obrazovce ponechat údaj o hospodářském středisku („Centrum informatiky“). Doplnit údaje o jménu a titulech, rodném čísle. V „dalších možnostech certifikátu“ zaškrtnout volbu „ Vložit MPSV“ a příp. prodlouženou platnost certifikátu na 3 roky. Potom je třeba zadat své heslo k certifikátu a následně vytisknout či poznamenat si PUK K certifikátu. A následně žádost odeslat.

Po schválení žádosti pověřenou osobou obdržíte e-mail odeslaný z adresy eidas@cesnet.cz V tomto e-mailu bude mimo jiné uvedeno ID žádosti. S  ID žádosti je třeba navštívit přepážku certifikační autority ve 2.p  budovy České pošty na Masarykově ulici. Po ověření totožnosti bude vydán kvalifikovaný certifikát. O vydání tohoto certifikátu budete informováni e-mailem. Certifikát se neinstaluje, bude již naistalován. Můžete ihned podepisovat dokumenty:

Opět zadáte adresu https://remsig.cesnet.cz , přihlásíte se a zadáte volbu „Podepsat dokument“.


Kvalifikovaný elektronický podpis - virtuální token

Virtuální token umožňuje podepsání dokumentu kvalifikovaným certifikátem stejným způsobem, jako tomu je u jiných certifikátů. Umožňuje např. zvolit si místo a velikost podpisu na dokumentu.

Pro zprovoznění virtuálního tokenu je třeba v prohlížeči zadat adresu:

https://eidas.cesnet.cz/cs/members/remsig/virtualni_token#instalace_pro_windows

Zde naleznete návod pro stažení a instalaci programu pro Windows nebo macOS a návod pro podepisování PDF dokumentů.

Během instalace budete v políčku “Your personal identifier used for RemSig“ zadávat váš eduID.cz identifikátor. Formát identifikátoru je tento:

osc@ujep.cz

Např. tedy 186@ujep.cz kde 186 je osobní číslo zaměstnance.


Po dokončení instalace můžete podepisovat pdf dokumenty standardním způsobem. Tedy otevřít příslušný dokument, v záložce “Všechny nástroje“ vyhledat volbu “Použít certifikát“ a kvalifikovaným certifikátem dokument podepsat. Bude vyžadováno zadání PINu – zadáte své heslo ke kvalifikovanému certifikátu.


Elektronické podepisování dokumentů QSIGN

Pro zřízení účtu QSIGN je potřeba mít již zajištěný kvalifikovaný certifikát od https://remsig.cesnet.cz, následně kontaktujte správce jiri.kraus@ujep.cz, jiri.vrzak@ujep.cz.

Postup podepisování:

1. Přihlášení do aplikace

  • Otevřete https://stag-doc.ujep.cz
  • Klikněte na "Přihlásit přes SSO"
  • Přihlaste se svými přihlašovacími údaji IMIS

2. Zobrazení dokumentů k podpisu

  • Po přihlášení se automaticky zobrazí seznam "Nevyřízené dokumenty"
  • Klikněte na tlačítko "Zobrazit" u konkrétní úlohy

3. Nastavení pozice podpisu (volitelné)

  • Klikněte na "Zvolit umístění podpisu" pro vizualizaci e-podpisu v PDF
  • Vyberte pozici a můžete použít "Uložit pozici pro všechny dokumenty"
  • Pokud pozici nezvolíte, dokument bude podepsán bez vizualizace, pokud podpis vložíte ke kraji dokumentu může se stát, že podpis se nezobrazí, protože by přesahoval dokument.

4. Proces podepsání

  • Klikněte na "Podepsat" nebo "Podepsat vše"
  • Vyberte svůj certifikát HSM s časovým razítkem
  • Klikněte "Podepsat"
  • Přejděte na portál HSM pomocí "Přejít na HSM"
  • Zadejte heslo k certifikátu
  • Dokument bude automaticky podepsán

5. Po podepsání

  • Podepsaný PDF je automaticky uložen do spisové služby
  • Student/uchazeč jej vidí v "Nahlížení do spisu" přes IS-STAG
  • Obdržíte e-mailové potvrzení o podepsání